Με μεγάλη χαρά σας παρουσιάζουμε την μοτοσικλέτα της BMW R 80 G/S 1981 που δημιούργησε μια κατηγορία από μόνη της, με την μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία από τις αρχές της δεκαετίας του 80′.

Πρόκειται για ένα ιστορικό μοντέλο που ξεκίνησε με ένα νέο διευθυντή στο τμήμα μοτοσικλετών της Βαυαρικής φίρμας τον Karl Gerlinger.

Στην προσπάθεια του να αλλάξει τα πράγματα και να σώσει το Γερμανικό εργοστάσιο από την επέλαση των Ιαπώνων, και τη χρεωκοπία που ήταν προ των πυλών, βασίστηκε σε έναν εντουρά μηχανικό τον Laszlo Peres  που είχε εξελίξει πολλές μοτοσικλέτες για χρήση εκτός δρόμου και αρκετές καθαρόαιμες εντούρο της BMW.

Σε αυτό το σημείο πολλοί πιστεύουν ότι οι Βαυαροί κατασκεύαζαν αποκλειστικά μοτοσικλέτες για χρήση δρόμου.

Αυτό όμως δεν ισχύει.

Η BMW τόσο προπολεμικά όσο και μετά τον 2ο  Π.Π. συμμετείχε σε πολλούς χωμάτινους αγώνες είτε με μονοκύλινδρους σε εγχώρια πρωταθλήματα ή  με δικύλινδρους κινητήρες Boxer με 500 ή 600 κ.εκ. σε παγκόσμια πρωταθλήματα όπως στα I.S.D.T. International Six Days Trial το 50 και το 60 με διακρίσεις σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. ( Το I.S.D.T μετά έγινε I.S.D.E. International Six Days Enduro)

Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά και από πρώτο χέρι τις απαιτήσεις ενός International Six Days Enduro, έχοντας πέντε (5) συμμετοχές σε Πολωνία το 1995, Πορτογαλία το 1999, Γαλλία το 2001, Βραζιλία 2003, Νέα Ζηλανδία το 2007 κατακτώντας χάλκινο και ασημένιο μετάλλιο στην Ολυμπιάδα του εντούρο.

Εκείνη τη στιγμή ο ίδιος μηχανικός που είχε κατασκευάσει ένα πρωτότυπο με την ονομασία Κόκκινο Διάβολο το Red Devil, με δικύλινδρο boxer κινητήρα. μεγάλο ρεζερβουάρ 20 λίτρων για μεγαλύτερη αυτονομία , μονόμπρατσο   πίσω ψαλίδι με ενσωματωμένο τον άξονα του διαφορικού, δισκόφρενο μπροστά με μπροστινό τροχό  21 ιντσών και πίσω με 18 ίντσες.

Ο ίδιος μηχανικός αναλαμβάνει να δώσει λύσεις σε διάφορα προβλήματα για τα πρώτα δύο πρωτότυπα.

Ουσιαστικά βασίστηκε  σε ένα πολιτικό μοντέλο με αρκετές δυνατότητες για χρήση εκτός δρόμου, δηλαδή το πρώτο δικύκινδρο on/ off σε παγκόσμια πρώτη.

Ήδη η YAMAHA είχε κάνει την κίνηση της με το XT 500 αλλά σε μονοκύλινδρη έκδοση και είχε κερδίσει στο πρώτο Rally Paris Dakar το 1979.

 

Με αυτά τα δεδομένα ,αναλαμβάνει την εξέλιξη ώστε να βγει στην παραγωγή η πρώτη GS, ο Rudiger Gutsche και αυτός λάτρης του εντούρο με ειδίκευση στις αναρτήσεις.

Για κινητήρα αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν τον R 80 σε διάταξη boxer με 50 ίππους αρχικά.

Για τροχούς στο μπροστινό της τμήμα έβαλαν διάμετρο 21 ιντσών ενώ πίσω τοποθετούν 18 άρα ζάντα.

Αυτό που έφερε την επανάσταση όμως είναι η χρήση μονάδας μονού μπράτσου με ενσωματωμένο τον πίσω άξονα κίνησης με μονό αμορτισέρ που εκτελεί και χρέη ψαλιδιού. Αυτό το αρχικό σύστημα η BMW το ονομάζει Monolever.

Για ελαστικά σε συνεργασία με τον γνωστό οίκο της γερμανικής Metzeler  εξελίσσουν τα πρώτα ελαστικά για διπλή χρήση τα γνωστά με την ονομασία Sahara.

Με συνοπτικές διαδικασίες στις αρχές του 1980 κατασκευάζονται δύο μοντέλα προπαραγωγής( κάτι από το KORRES PROJECT μου θυμίζει αυτό) μετά τα πρώτα πρωτότυπα με τα οποία ο εκπρόσωπος τύπου της BMW , Kalli Hufstadt μαζί με ένα δημοσιογράφο τον Hans Peter Leicht ξεκινούν ένα μεγάλο ταξίδι  στην νότια Αμερική με σκοπό να τα δοκιμάσουν στις πιο σκληρές συνθήκες οδήγησης, τόσο εκτός όσο και εντός δρόμου.

Η συνταγή είχε πετύχει, οι δύο αναβάτες επιστρέφουν με τις καλύτερες εντυπώσεις αφού οι νέες μοτοσυκλέτες τους ανταποκρίνονται χωρίς κανένα ουσιαστικό πρόβλημα σ’ αυτή τη δοκιμασία και ουσιαστικά η ροή της ιστορίας αλλάζει για  ότι ξέρουμε μέχρι σήμερα σε μορφή περιπέτειας (adventure)  στο χώρο της μοτοσυκλέτας.

Η ιστορία μετά είναι λίγο πολύ γνωστή. Η συγκεκριμένη  μοτοσικλέτα παρουσιάζετε επίσημα τον Οκτώβριο του 1980 στο σαλόνι μοτοσικλέτας της Κολωνίας.

Αμέσως μετά η γερμανική εταιρία αποφασίζει να συμμετέχει στο πιο δύσκολο αγώνα του κόσμου στο Rally Paris Dakar, ρίχνοντας όλη της την ενέργεια  σε ένα αγώνα που αποκτά τρομερή δημοσιότητα για τη δυσκολία και τη μαγεία που προσδίδει στο κοινό.

Για πρώτη φορά στην ιστορία του συγκεκριμένου αγώνα συμμετέχει εταιρεία με δικύλινδρο κινητήρα για περισσότερη δύναμη και ροπή.

Το 1981 με οδηγό τον Γάλλο Hubert Auriol η BMW κερδίζει την πρώτη θέση με την αγωνιστική έκδοση του R 80 G/S.

Ο συγκεκριμένος αναβάτης με το προσωνύμιο Αφρικάνος άλλαξε τη ροή της ιστορίας, στο πιο περιπετειώδη αγώνα του πλανήτη.

Μιας ιστορίας που την έζησα και προσωπικά όταν ο Hubert Auriol μου έδωσε εκκίνηση το 2003 στην πρώτη μου συμμετοχή στο Rally Dakar.

Αυτό όμως που θα μου μείνει για πάντα στην ψυχή μου στο δικό μου Dakar σαν νικητής την ίδια χρονιά στη κατηγορία των 400 κ.εκ., ήταν  η στιγμή απονομής  στη ράμπα του τερματισμού, όπου είχα την τιμή να μου την κάνει ξανά ο ίδιος ο αναβάτης Θρύλος.

Οδηγώντας την R 80  G/S σήμερα.

Περνώντας στο σήμερα είχα τη μεγάλη χαρά να οδηγήσω την R 80 G/S μοντέλο 1985 του φίλου Γιώργου Χρυσαφίδη.

Ας μην ξεχνάμε ότι τα αρχικά G/ S προέρχονται από τις γερμανικές λέξεις Gelande/ Strasse που σημαίνουν Χώμα και Δρόμος. Προσωπικά την οδήγησα και σε άσφαλτο και σε χώμα.

Αμέσως μόλις ανέβεις στη χαμηλή σε ύψος σέλα της νιώθεις πολύ οικεία. Βάζοντας τον boxer κινητήρα της σε λειτουργία με τη μίζα του και αρχίζεις να κινείσαι, συνειδητοποιείς το χαμηλό κέντρο βάρους της.

Το μεγάλο τιμόνι της, βοηθά τους μοχλούς μεταξύ των χεριών σου, διευκολύνοντας το έργο του αναβάτη σε επιτόπου κινήσεις.

Είναι ευκολοδήγητη και εμπνέει στιβαρότητα και ασφάλεια.

Οι σχέσεις κλιμάκωσης στο κιβώτιο ταχυτήτων είναι “κοντές ” με αποτέλεσμα να ζωντανεύουν στις επιτάχυνσεις αλλά και στις ρεπρίζ. Ακόμα και με μία ταχύτητα στο κιβώτιο η άφθονη ροπή του κινητήρα σε βοηθούν ώστε να μην είναι αναγκαία η συχνή αλλαγή ταχυτήτων.

Με συνολικό βάρος που δεν ξεπερνά τα  200 kgr και με την τελική της ταχύτητα να αγγίζει τα 165 km/ώρα είναι ιδιαίτερα εύχρηστη και αποτελεσματική.

Στο χώμα οδηγικά την πίεσα περισσότερο από ότι στην άσφαλτο, τηρουμένων πάντα των αναλογιών, σεβόμενος τα χρόνια της.

Η R 80 G/S περνάει από παντού με άνεση.

Της αρέσουν και προτιμά ανοιχτές χωμάτινες διαδρομές γεγονός που την βοηθά να κρύβει τα κιλά της, είναι  όμως το ίδιο στιβαρή όπως και στο δρόμο.

Οι αναρτήσεις για τα χρόνια της είναι ικανοποιητικές και λειτουργικές, πηγαίνοντας τον τυχερό ιδιοκτήτη της όπου της πει και όπου της ζητήσει.

Άλλωστε πιστεύω προσωπικά ότι αυτό είναι το ζητούμενο.

Μπορείς με τη συγκεκριμένη μοτοσικλέτα να πραγματοποιήσεις το γύρο του κόσμου χωρίς κανένα πρόβλημα.

Αρκεί να την σέβεσαι και να την φροντίζεις …!

Εν κατακλείδι.

Η απουσία των σύγχρονων ηλεκτρονικών των μεγάλων ιπποδυνάμεων, των ελαφρότερων υλικών που όμως βγάζουν πολλές ζημιές στις τελευταίου τύπου μοτοσικλέτες,  δεν ξέρω αν είναι το ζητούμενο πλέον.

Αυτή η συγκεκριμένη μοτοσικλέτα πέτυχε το ρητό : Νίκη την Κυριακή, πωλήσεις την Δευτέρα.

Στο τέλος κατάφερε και έσωσε τελικά εκ του αποτελέσματος, την Βαυαρική φίρμα με τον έλικα των αεροπλάνων για σήμα της από την πτώχευση.

Εμείς με τη σειρά μας, περάσαμε ευχάριστα μαζί της, για αυτό ευχαριστώ ιδιαίτερα τον Γιώργο Χρυσαφίδη για την παραχώρηση της προσωπικής του R 80 G/S για αυτή την παρουσίαση. Β.Ο.