Η VOM τη Δευτέρα 30 Ιουνίου συμμετείχε στην εν πλω επιθεώρηση του Ελληνικού Στόλου από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας.
Πάνω από τη φρεγάτα ΣΠΕΤΣΑΙ με πορεία στα ανοικτά της Αίγινας πραγματοποιήθηκε η εντυπωσιακή αυτή επιθεώρηση.
Πριν όμως έγινε διέλευση σε πολύ κοντινή απόσταση από την Αρχαία Ελληνική Τριήρης ΟΛΥΜΠΙΑΣ στα ανοικτά του Τροκαντερού.
Παρατηρώντας από κοντά με δέος και περηφάνια αυτό το μοναδικό Ελληνικό αρχαίο πλοίο μας, που πριν από 3.000 χρόνια άνοιξε νέους θαλάσσιους δρόμους ναυσιπλοΐας σε όλο το γνωστό και άγνωστο τότε κόσμο.
Οι πρώτες τριήρεις ναυπηγήθηκαν μεταξύ του 650-610 π.Χ., πιθανότατα στη Σάμο ή Κόρινθο από τον Κορίνθιο Αμεινοκλή. Οι τριήρεις θεωρούνται παγκοσμίως αριστουργήματα ναυπηγικής τέχνης. Η Αθηναϊκή τριήρης αποτελούσε το πανίσχυρο και εξαιρετικά γρήγορο και ευέλικτο πολεμικό πλοίο της εποχής του. Το κύριο μέσο προώσεως ήταν τα 170 κουπιά, 85 σε κάθε πλευρά, διατεταγμένα σε τρεις σειρές. Έφερε επίσης δύο τετράγωνα πανιά, ένα μεγάλο στον κύριο ιστό και ένα μικρότερο προς την πλώρη.
Μερικές χρήσιμες πληροφορίες για την τριήρη ΟΛΥΜΠΙΑΣ.
Το μέγιστο μήκος ήταν 37μ, το μεγαλύτερο πλάτος 5,20μ και το βύθισμα 1,5μ. Το εκτόπισμα ήταν περίπου 70 τόνοι. Το κυριότερο χαρακτηριστικό της τριήρους ήταν η ταχύτητα. Λόγω της ελαφριάς κατασκευής της είχε τη δυνατότητα να φτάνει μέχρι και 12 κόμβους. Στην πλώρη έφερε φοβερό έμβολο με μεταλλική επένδυση, το οποίο εμβόλιζε τα εχθρικά πλοία με αποτέλεσμα τη βύθισή τους. Η ξυλεία που χρησιμοποιείτο ήταν το πεύκο και το κυπαρίσσι για τα κατάρτια. Ο τρόπος ναυπήγησης ήταν η κατασκευή του πετσώματος της γάστρας πρώτα και στη συνέχεια η τοποθέτηση των νομέων (σκελετού). Μέθοδος που εγκαταλείφτηκε από τον 11ο αι μ.Χ. Η τριήρης θεωρείται το πρώτο πολεμικό “όπλο” που καθόρισε για τους επόμενους αιώνες την πολεμική ναυπηγική των σημαντικότερων ναυτικών λαών του κόσμου. Τολμώ να πω, ότι η πατρίδα μας και κατ’ επέκταση η Ευρώπη χρωστούν την ύπαρξή τους σαν κρατικές οντότητες στη θάλασσα και ιδιαίτερα στις τριήρεις. Αναφέρομαι στη Ναυμαχία της Σαλαμίνος τη 28 Σεπτεμβρίου του 480 π.Χ. σημαδιακή για την παγκόσμια ιστορία, όπου οι Αθηναίοι με τη βοήθεια 370-380 τριήρων ονομαζόμενων “ξύλινων τειχών” ναυμάχησαν με 1270 τριήρεις των Περσών και κατέστρεψαν τα κοσμοκρατορικά όνειρα του εχθρού. Τα μέσα της δεκαετίας του 1980 οι Βρετανοί καθηγητές πανεπιστημίου κ.κ. I. Morrison και I. Coates, σχεδίασαν και κατασκεύασαν την τριήρη ‘’ΟΛΥΜΠΙΑΣ” με έξοδα του πολεμικού μας ναυτικού. Η καθέλκυση έγινε το 1987.
Με μεγάλη συγκίνηση όμως θυμηθήκαμε το αρχαίο ρητό του Περικλή : ΜΕΓΑ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ.
Στη συνέχεια σε δύο παράλληλες σειρές όλος ο Ελληνικός Στόλος με αρχή τις Φρεγάτες, τα Πλοία υποστήριξης, τις Κανονιοφόρους, τα ΤΠΚ, τα Αποβατικά, τα Ναρκαλιευτικά, τα πλοία Ταχείας επέμβασης, τα Υποβρύχια, τα πλωτά του Λιμενικού σώματος και όλους τους τύπους των Ελικοπτέρων του Ναυτικού, επιθεωρήθηκαν πάνω από το κατάστρωμα της Φρεγάτας ΣΠΕΤΣΑΙ που κινήθηκε αντίθετα και ανάμεσα από τις δύο παράλληλες σειρές.
Στην επιθεώρηση παραβρέθηκαν εκτός του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο υπουργός εθνικής άμυνας, όλοι οι Αρχηγοί των Ελληνικών ενόπλων δυνάμεων Στρατού, Αεροπορίας, Ναυτικού, καθώς ο Αρχηγός Στόλου και οι Κλαδάρχες του Πολεμικού Ναυτικού.
Μετά το πέρας της επιθεώρησης, ακολούθησε ηχητικό μήνυμα του Προέδρου της Δημοκρατίας σε όλα τα πλοία και τα πληρώματα τους.
Κλείνοντας αυτή την αναφορά μας αξίζει να σημειώσουμε, ότι αναμένοντας τις νέες φρεγάτες BELHARA από τη Γαλλία, μαζί με όλο το πρόγραμμα αναβάθμισης του εξοπλισμού του Πολεμικού μας Ναυτικού, η Ελλάδα έχει ήδη ξεκινήσει την υλοποίηση του προγράμματος Agenda 2030. Το ναυτικό μας είναι η εγγύηση της Ελλάδας και στη θάλασσα με σύμμαχο το ισχυρό του φρόνημα μαζί με τη ναυτοσύνη και αξιοσύνη των Ελλήνων, με τη μεγάλη μας παράδοση και κληρονομιά. Β.Ο.
Πρόσφατα Σχόλια