Σιγουριά και δύναμη σε όλους τους δρόμους. Σε χώμα και άσφαλτο.

Αυτή η φράση ήταν η πρώτη διαφήμιση της YAMAHA για την παρουσίαση της πρώτης TENERE 600 το 1983 που ήρθε στην Ελλάδα.
Με αφορμή την ανακατασκευή μιας YAMAHA TENERE XT 600 Z του 1989 θα σας ταξιδέψουμε στο χρόνο με όχημα μια μοτοσικλέτα που γεννήθηκε στην έρημο Σαχάρα, ταυτίστηκε με την περιπέτεια στον αγώνα του Rally Paris – Dakar και συνεχίζει μέχρι σήμερα να συνδέει το θρυλικό όνομα της για τους λάτρεις της on -off οδήγησης.
Το όνομα TENERE στις μοτοσυκλέτες της εταιρείας των τριών διαπασών, προέκυψε από την ομώνυμη τοποθεσία της ερήμου στη περιοχή της νότιο – δυτικής Σαχάρας. Προσωπικά έχοντας διασχίσει δυο φορές το συγκεκριμένο σημείο σαν αγωνιζόμενος στο Rally Dakar το 2004 και το 2005 οδηγώντας στην μεσαία κατηγορία των μοτοσικλετών, μπορώ να σας μεταφέρω από πρώτο χέρι τη μαγεία που σου μεταδίδει αυτή η απέραντη και δύσκολη πεδιάδα από αμμόλοφους με το ιδιαίτερο χρυσαφί της χρώμα.
Η Yamaha εφέτος συμπληρώνει 42 χρόνια συνεχούς παραγωγής Tenere, έχοντας γράψει μια μεγάλη ιστορία. Ξεκίνησε με το πρώτο Tenere XT 600 το 1983 με το μεγάλο ρεζερβουάρ των 30 λίτρων, έχοντας το πρώτο τοποθετημένο δισκόφρενο σε μπροστινό σύστημα, με αλουμινένιο πίσω ψαλίδι και μοχλικό στη πίσω μονή ανάρτηση. Πρωτοποριακά μηχανολογικά συστήματα για εκείνη την εποχή που ήταν εξοπλισμένα τα Tenere, αφού οι συγκεκριμένες μοτοσικλέτες ήταν η βάση των αγωνιστικών που συμμετείχαν στον δημοφιλή Αφρικανικό αγώνα περιπέτειας.

Στη συνέχεια και χρόνο με το χρόνο τα Tenere περνούσαν από διάφορα στάδια μηχανολογικής εξέλιξης, βελτιώνοντας κρίσιμα σημεία. Φτάνοντας στο 1988 η Yamaha εξοπλίζει τα συγκεκριμένα Tenere με ακόμη περισσότερες τεχνολογικές καινοτομίες με στόχο τι άλλο ; Τη πολυπόθυτη νίκη στο θρυλικό αγώνα της Ερήμου.
Εκείνη τη χρονιά έγινε μία ολοκληρωτική αναβάθμιση της μοτοσικλέτας που σας παρουσιάζουμε έχοντας εξοπλιστεί με δύο προβολείς εμπρός τοποθετημένοι επάνω σε σταθερή βάση που ενσωματώθηκαν μέσα σε ένα μεγάλο ανεμοθραύστη. Παράλληλα τοποθετήθηκαν δύο δισκόφρενα μπροστά-πίσω ενώ το σύνολο ολοκληρώθηκε με ένα ρεζερβουάρ 23 λίτρων.
Έχοντας στα χέρια μας τη Yamaha Tenere XT 600 Ζ ενός πολύ καλού φίλου του κ. Βλαδίμηρου Πέτσα, αναλάβαμε να την επαναφέρουμε σε άριστη λειτουργική και εμφανισιακή κατάσταση.

Το εγχείρημα δεν ήταν εύκολο γατί η συγκεκριμένη Tenere είχε παροπλισθεί για μία εικοσαετία στην αυλή του σπιτιού του. Για όσους γνωρίζουν η μη χρήση της μοτοσικλέτας για μεγάλο χρονικό διάστημα προκαλεί μεγαλύτερες φθορές όταν είναι σταματημένη από όταν κινείται.
Για την ιστορία ο Βλαδίμηρος είχε και έχει μια λατρεία με τα XT και τον αγώνα του Dakar, για αυτό και είχε αγοράσει αρχικά μία XT 500 το 1981(που ήταν η πρώτη μοτοσικλέτα νικήτρια του αγώνα το 1979 με αναβάτη το Cyril Neveu), έχοντος πάντα σε μια άκρη του μυαλού του τον πόθο να αγωνιστεί σε ένα Paris – Dakar. Ο χρόνος πέρασε και επτά χρόνια αργότερα αγόρασε ολοκαίνουρια την TENERE XT 600 Z από το κατάστημα Speed Wheel του Ηλία Ατσάρου το 1989 στη τιμή του 1.055.000 δραχμών.
Όταν ρώτησα τον Βλαδίμηρο γιατί αγόρασε τότε τη συγκεκριμένη μοτοσικλέτα αφοπλιστικά μου απάντησε : γιατί έτρεχε στο Dakar…..!

Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε ότι σχεδόν όλοι οι σοβαροί κατασκευαστές μοτοσικλετών με την αίγλη της νίκης που σου έδινε η πρώτη θέση στο Rally Paris – Dakar έβγαζαν στην παραγωγή μοτοσικλέτες ρέπλικες με τις αγωνιστικές που συμμετείχαν ή διαφορετικά κατασκεύαζαν με σκοπό τη νίκη πρωτοποριακές μοτοσικλέτες με αγωνιστικές βάσεις που μπορούσαν να κερδίσουν και στη συνέχεια τις διοχέτευαν στην αγορά προς πώληση σαν πολιτικά μοντέλα.
Με αυτό το τρόπο η Ιαπωνική εταιρεία της Yamaha, έχοντας στις τάξεις της έναν φανατικό αρχικά πωλητή – αναβάτη τον Jean Claude Olivier που εργαζόταν στην αντιπροσωπεία της Yamaha Sonauto στη Γαλλία (μερικά χρόνια αργότερα έφτασε να διατελέσει μέχρι και πρόεδρος της Yamaha Motor France), έπεισε το εργοστάσιο να βγάλει στην παραγωγή το συγκεκριμένο βελτιωμένο μοντέλο, έχοντας μια εξαιρετική βάση με σκοπό τη νίκη στο Paris – Dakar.

Για να συνδέσουμε την ιστορία μας με την συγκεκριμένη Yanaha Tenere XT 600 Z που σας παρουσιάσουμε ήταν ότι πιο κορυφαίο σε σύνολο εκείνη την περίοδο που μπορούσε να αγοράσει ένας ιδιώτης , συνδυάζοντας : επιδόσεις, αξιοπιστία, χρηστικότητα, ταξίδι, περιπέτεια.
Με αυτή τη πολυχρηστική μοτοσικλέτα μπορούσες πάντα με μια χρυσή τομή να καλύψεις ένα μεγάλο εύρος χρήσεων με μεγάλη ευκολία. Για αυτό και στη χώρα μας η Yamaha Tenere αγαπήθηκε όσο λίγες μοτοσικλέτες σημειώνοντας μεγάλα νούμερα στις πωλήσεις της.
Η Yanaha διανύοντας μια μεγάλη ιστορία με τα Tenere , ξεκίνησε το 1983 από τα 600 κ.εκ. μονοκύλινδρη και το 1998 χάρη στη νέα σχεδίαση της κυλινδροκεφαλής και του θαλάμου καύσης της απέδιδε 46 ίππους στις 6.500 σ.α.λ. με ροπή στα 5,2 kgm στις 5.500 σ.α.λ. Συνεχίζοντας ακούραστα στα σήμερα τα σύγχρονα τρίτης γενιάς Tenere Rally 700 και Tenere World Raid 700 εφοδιάζονται με δύο κυλίνδρους κινητήρες. Η απόδοση του εν σειρά κινητήρα CP2 των 689 κ. εκ. είναι στους 72.4 ίππους στις 9,000 σ.α.λ. με ροπή στα 6.9 kgm στις 6,500 σ.α.λ.

Η ανακατασκευή της XT 600 Z TENERE του 1989.

Η απόφαση για την ανακατασκευή της συγκεκριμένης Yanaha Tenere προέκυψε μετά από μια προσωπική μας συνάντηση με τον Βλαδίμηρο Πέτσα στο γραφείο της VOM. Βλέποντας εκεί τις προσωπικές μας αγωνιστικές μοτοσικλέτες του Dakar, μοιράστηκε μαζί μας κάποιες αρχικές σκέψεις του για το Yamaha του, που πιστέψτε μας δεν ήταν και τόσο ευχάριστες (ήθελε να το ξεφορτωθεί).
Στη συνέχεια όμως συζητώντας μαζί μας και αναλογιζόμενος πόσα είχε ζήσει παρέα με την Tenere του, τα χιλιάδες χιλιόμετρα που είχαν διανύσει μαζί κάτω από πολλές οδηγικές συνθήκες, συμβιώνοντας από καθημερινή χρήση μέχρι να λάβουν μέρος 14 φορές στον ποδηλατικό γύρο Ελλάδος, κάνοντας παράλληλα διάφορα ταξίδια και άλλα όμορφα πράγματα, αποφάσισε τελικά να την εμπιστευθεί στα χέρια μας για την ολική ανακατασκευή της και την επαναφορά της σε πλήρη λειτουργική κατάσταση.

Χρειάστηκαν 6 μήνες επίπονης και σκληρής δουλειάς για την αποκατάσταση της. Αρχικά αφού πλύθηκε πολύ σχολαστικά, λύθηκε εξ ολοκλήρου όλη η μοτοσικλέτα, ενώ παράλληλα άρχισαν κατά τμήματα να τρέχουν διάφορες εργασίες αποκατάστασης. Ο γυμνός σκελετός της αφού λύθηκε όλη, οδηγήθηκε προς αμμοβολή και στη συνέχεια προς ηλεκτροστατική βαφή. Οι τροχοί μαζί με τα κέντρα τους λύθηκαν, τα στεφάνια έγιναν χρυσά με ειδική ανοδείωση αλουμινίου, οι ακτίνες αλλάχθηκαν με καινούργιες αφού βρέθηκαν οι γνήσιες της Yamaha εμπρός και πίσω . Εξίσου ανακατασκευάστηκαν οι αναρτήσεις με καινούργιες τσιμούχες, ξύστρες, αντιτριβικά, λάδια στα καλάμια και αντίστοιχα ίδιες εργασίες στο πίσω μονό αμορτισέρ.


Μεγάλο πρόβλημα διαγνώσθηκε στις τρόμπες και στις δαγκάνες των φρένων καθώς και στα καρμπυρατέρ, που ήταν όλα άσχημα κολλημένα. Εκεί ακολουθήθηκε μια ειδική σύγχρονη εργασία καθαρισμού με υπέρηχους αλλά και αντικατάσταση της τρόμπας υποπίεσης του καυσίμου. Ταυτόχρονα αγοράστηκαν οι γνήσιες καινούργιες βάσεις εισαγωγής καυσίμου μεταξύ του κυλίνδρου και των καρμπυρατέρ γιατί οι παλιές κυριολεκτικά είχαν διαλυθεί. Στο ηλεκτρικό κύκλωμα ελέχθηκαν και επισκευάσθηκαν : η πλεξούδα, τα πηνία παραγωγής ρεύματος, η μίζα, οι διακόπτες. Αντίστοιχα στον κινητήρα αλλάχθηκαν : μπουζί, καδένα, γλίστρες καδένας, ενώ έγινε ρύθμιση βαλβίδων αφού το μοτέρ ήταν στον πάγκο εργασίας. Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι τα περισσότερα ανταλλακτικά αγοράστηκαν από το επίσημο δίκτυο της Yamaha στην Ελλάδα και τα παιδιά στα ανταλλακτικά στο κατάστημα της Αγίας Παρασκευής μας βοήθησαν πολύ. Κάποια λίγα ευτυχώς βρέθηκαν από το εξωτερικό.

Όλες οι βίδες, άξονες, μεταλλικά εξαρτήματα, παξιμάδια, ροδέλες, αφού καθαρίστηκαν αρχικά σε βούρτσα στη συνέχεια έγινε χημική αποκατάσταση τους με κάδμιο.
Μεγάλο θέμα υπήρχε στο ρεζερβουάρ των 23 λίτρων. Με ιδιαίτερη και επίμονη προσπάθεια που χρονικά διήρκησε πάνω από δύο μήνες, αφού τελικά αφαιρέθηκε η γνήσια τάπα του χωρίς να γίνει καμμία ζημιά, αποκαλύφθηκαν πολλές σκουριές στο εσωτερικό του. Αν η τάπα τελικά δεν έβγαινε και έπρεπε να παραβιαστεί θα είχαμε πολύ μεγάλο πρόβλημα γιατί ανταλλακτικό δεν υπήρχε και μετά δεν θα κλείδωνε. Ευτυχώς όλα πήγαν στο τέλος καλά και το χειρότερο σενάριο δεν επαληθεύθηκε. Προσπαθώντας να καθαριστεί με συμβατικό τρόπο χωρίς εμφανή και ουσιαστικά αποτελέσματα που εμείς θέλαμε, τελικά αποφασίσαμε να προτιμήσουμε ένα πιο σύνθετο και πιο δύσκολο τρόπο.

Τοποθετήθηκε ολόκληρο το ρεζερβουάρ μέσα σε ειδικό καυστικό υγρό όπου καθαρίστηκε όλο μέσα έξω, με συνέπεια όμως να καταστραφούν όμως όλα τα εξωτερικά αυτοκόλλητα του. Στη πορεία ακολούθησε εσωτερική πλαστικοποίηση και ευτυχώς ο Βλαδίμηρος βρήκε στην Γαλλία γνήσια αυτοκόλλητα πλήρους σετ για όλη τη μοτοσικλέτα και έτσι βάφτηκε από την αρχή το ρεζερβουάρ. Στη συνέχεια τοποθετήσαμε επάνω του τα καινούργια αυτοκόλλητα, έπεσε δεύτερο χέρι με ειδικό βερνίκι και το ρεζερβουάρ έγινε καλύτερο από καινούργιο. Για την ολοκλήρωση του τοποθετήθηκαν καινούργιοι διακόπτες και σωληνάκια καυσίμου.

Ιδιαίτερα περιποιήθηκε και η σέλα του με ένα κατακόκκινο καινούργιο κάλυμμα και αφρολέξ. Στην Ιταλία βρέθηκε καινούργιο το φίλτρο αέρα γιατί το παλιό είχε εξαϋλωθεί στο πέρασμα του χρόνου. Στη συνέχεια μόλις ολοκληρώθηκε το πλέξιμο των τροχών τοποθετήθηκαν ολοκαίνουργια ρουλεμάν κλειστού τύπου μαζί με καινούργια σινεμπλόκ για το πίσω γρανάζι Ταυτόχρονα αγοράστηκαν ένα ζευγάρι ελαστικά Tourance της Metzeler μαζί με σκληρές σαμπρέλες του ίδιου οίκου. Αλυσίδα αγοράστηκε η χρυσή ενισχυμένη τύπου O’Ring της D.I.D. με γρανάζια από ΚΙΤ της JT και μπαταρία λιθίου από την εισαγωγική Bike Alert.

Στο μοχλικό σύστημα και στο ηλεκτροστατικά βαμμένο ψαλίδι τοποθετήσαμε καινούργια ρουλεμάν μαζί με τους γνήσιους πείρους τους. Αλλάχθηκαν ακόμη το πίσω δισκόφρενο, το μπροστά παρέμεινε το ίδιο αφού ήταν σε άριστη κατάσταση και αγοράστηκαν καινούργια τακάκια φρένων για μπροστά και πίσω από το κατάστημα Brake shop. Με εξίσου μεγάλη επιμέλεια επεξεργαστήκαμε όλη την γνήσια εξάτμιση από τους λαιμούς της μέχρι το τελικό της τμήμα που έγιναν καλύτερα από καινούργια.


Όταν αισίως ετοιμάστηκαν τα πάντα και ήταν όλα ομαδοποιημένα πλέον για την τελική μας συναρμολόγηση, είχαμε τη χαρά μαζί με την ουσιαστική συμβολή και βοήθεια του Προέδρου των Yamaha XT 600 Z Tenere και πολύ καλού μας φίλου του Αντώνη Διαμαντόπουλου. Με βάση τον άψογο σκελετό του TENERE συναρμολογήθηκε από την αρχή όλη η μοτοσικλέτα. Ξεκινήσαμε από την τοποθέτηση των καινούργιων ρουλεμάν στο λαιμό του σκελετού μαζί με τις πλάκες τιμονιού και το γνήσιο ταμπελάκι που αναγράφει το πλαίσιο και το μοντέλο, ενώ μετά ακολούθησε η πλεξούδα της καλωδίωσης. Στη συνέχεια κούμπωσε στη θέση του ο κινητήρας κάτω και μέσα στο πλαίσιο. Όλα τα εξαρτήματα με τις γνήσιες βίδες τους ήταν έτοιμα για την τελική τους συναρμολόγηση, ενώ ακολούθησαν το ψαλίδι κομπλέ μαζί με την πίσω ανάρτηση και το σύστημα του μοχλικού. Μόλις βάλαμε και το πλαϊνό της σταντ, ακολούθησε η τοποθέτηση των δύο τροχών της και η αναγεννημένη Tenere XT 600 Z πάτησε στα πόδια της.

Το σύνολο των τροχών με τα χρυσά τους στεφάνια έδειξε πάρα πολύ ωραία και μας θύμισε τις εργοστασιακές μοτοσικλέτες που έτρεχαν στο Dakar. Έτσι ακριβώς άλλωστε βγαίνει σήμερα και το σύγχρονο Tenere 700 Rally σε άσπρο κόκκινο με χρυσά στεφάνια και αυτό. Οι ολοκαίνουργιες κόκκινες φυσούνες στα πιρούνια μαζί με το νέο γνήσιο μπροστινό χαμηλό φτερό, ολοκλήρωσαν μπροστά το εντυπωσιακό μηχανολογικό σύνολο. Εμπρός μάσκα, πλαινά πλαστικά number plates και πίσω ουρά, αφήσαμε τα γνήσια αφού καθαρίστηκαν και γυαλίστηκαν πολύ καλά. Μόλις όμως μπήκαν τελευταία το ρεζερβουάρ η μπαταρία και η σέλα, το ανανεωμένο Tenere 600 του 1989 ήταν πλέον έτοιμο. Βάλαμε λιπαντικά της Motul στον κινητήρα, υγρά φρένων του ίδιου γαλλικού οίκου στις τρόμπες μαζί με 10 λίτρα καινούργια βενζίνη 100 οκτανίων της ΕΚΟ και κάλεσα τον Βλαδίμηρο για να πατήσει εκείνος πρώτος μετά από 21 χρόνια το μπουτόν της μίζας.

Μαζί μας ήταν παρών και ο πρόεδρος Αντώνης Διαμαντόπουλος. Η συγκίνηση όλων μας ήταν μεγάλη μόλις το Yamaha Tenere XT 600 Z πήρε αμέσως μπροστά. Δούλεψε άψογα κρατώντας ρελαντί χωρίς κανένα περίεργο θόρυβο από τον κινητήρα του. Είχαμε κανονίσει να είναι προσκεκλημένοι μαζί μας και κάποιοι καλοί μας φίλοι για μια μικρή γιορτή για τα καλορίζικα και τα εγκαίνια με αφορμή την ανακατασκευή του TENERE με ένα καλό κατευόδιο στη νέα του δεύτερη ζωή.

Αγαπητοί φίλοι και φίλες πιστέψτε μας, οι μοτοσικλέτες έχουν ζωή, για αυτό και ευχηθήκαμε στον Βλαδίμηρο να βιώσει και να νιώσει για δεύτερη φορά πολύ ωραίες και όμορφες στιγμές με ακόμη μεγαλύτερες συγκινήσεις μαζί φυσικά με την αγαπημένη του μοτοσικλέτα. Όλοι μας είμασταν πολύ χαρούμενοι μαζί και ο Πρόεδρος του club. Ο Αντώνης έχει όλα αυτά τα YAMAHA XT TENERE 600 Z σαν παιδιά του. Η αγάπη που τους έχει είναι αξιομνημόνευτη. Χωρίς τη βοήθεια του τα περισσότερα δεν θα κυκλοφορούσαν σήμερα ανάμεσα μας.

Όταν μάλιστα των ρώτησα πως του γεννήθηκε αυτός ο έρωτας με τα συγκεκριμένα Tenere, ήταν αφοπλιστικός στην απάντηση του και αξίζει να την μοιραστούμε.
Το 1983 σε ηλικία 10 ετών καλοκαίρι στην Ναύπακτο είδα να τα οδηγούν Ιταλοί μοτοσικλετιςτές. Αμέσως η σπίθα είχε ανάψει και μιλώντας στον εαυτό μου είπα : όταν μεγαλώσω θέλω να έχω ένα ίδιο Yamaha Tenere. Τώρα που μεγάλωσε έχει τέσσερα αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία. Από το 2017 όμως που ιδρύθηκε η ομάδα των κατόχων XT 600 Z TENERE είναι ενεργά διαδικτυακά 2.400 μέλη. Σε αυτά προστέθηκε ακόμη ένα, αυτό της παρουσίασης μας που ξανά γεννήθηκε και είναι έτοιμο για νέες περιπέτειες.

Περνώντας στο σήμερα.

Ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση αυτής της ανακατασκευής μας γεννήθηκε η ιδέα μιας μοναδικής συνάντησης με τα σύγχρονα TENERE 700 RALLY και TENERE 700 WORLD RAID της επίσημης αντιπροσωπείας. Επιστρατεύσαμε τις άριστες σχέσεις μας με το τμήμα marketing της Yamaha που πραγματικά αγκάλιασε αυτή τη ξεχωριστή παρουσίαση – δοκιμή μας για το MOTORONE.gr και μας παραχώρησε αυτά τα δύο μπλε μαύρα Tenere.


Στη συνάντηση μας παραβρέθηκαν συνολικά 5 μοτοσικλέτες YAMAHA TENERE όλες τους μοναδικές για να τις οδηγήσουμε.
Αυτές κατά χρονολογική σειρά ήταν :

    • XT 600 Z TENERE 1987 Μπλε Μαύρο σε εργοστασιακή αγωνιστική μορφή DAKAR REPLICA
    • XT 600 Z TENERE 1989 Άσπρο Κόκκινο DAKAR REPLICA
    • XTZ 700 TENERE RALLY 2023 Άσπρο Κόκκινο
    • XTZ 700 TENERE WORLD RAID 2023 Μπλε Μαύρο
    • XTZ 700 TENERE 2024 Μπλε Μαύρο

Η αρχική συνάντηση μας πραγματοποιήθηκε στο Ο.Α.Κ.Α. δίπλα από Ολυμπιακό Ποδηλατόδρομο.
Όταν ρώτησα τον Βλαδίμηρο πριν τη δοκιμή μας, τι ήταν αυτό που τον οδήγησε να αγοράσει το Tenere του πριν από 36 χρόνια, εκείνος αφοπλιστικά μου απάντησε : γιατί ήθελα να αγωνιστώ στο Paris – Dakar.


Έχοντας αγωνιστεί σε έξι RALLY DAKAR, έχοντας οδηγήσει και μονοκύλινδρη και δικύλινδρη αγωνιστική μοτοσικλέτα στο συγκεκριμένο αγώνα, έχουμε μια τεράστια εμπειρία και μπορούμε να καταλάβουμε απόλυτα τον πόθο του Βκαδίμηρου.

Όταν κάθισα στη φαρδιά σέλα της XT 600 Z TENERE του 1989 με το Άσπρο Κόκκινο χρώμα της για να την οδηγήσω και κύλησα μαζί της, από τα πρώτα κιόλας μέτρα ένιωσα πολύ οικεία, σαν να την οδηγούσα πολλά χρόνια πριν. Αμέσως κούμπωσαν με ξεχωριστή ευκολία τόσο τα πόδια όσο και τα χέρια μου, αφού είναι πάρα πολύ καλή και εργονομική η θέση της. Είναι πολύ άνετη και πολύ φιλική, αφού είσαι επάνω στην σέλα της έχοντας πολύ καλό έλεγχο με μια ελαφριά αίσθηση. Με την τεχνολογία του τότε ήταν δυνατή για μονοκύλινδρη, είχε άνετες αναρτήσεις, καλά φρένα και δυνατά φώτα. Ήταν μια πολύ καλή βάση τόσο για καθημερινή χρήση όσο και για να αγωνιστείς σαν ιδιώτης στο DAKAR.


Αντίστοιχα ρωτήσαμε τον καλό μας φίλο Θάνο Μακκά ιδιοκτήτη της TENERE 700 RALLY, γιατί αγόρασε τη συγκεκριμένη μοτοσικλέτα όπου και εκείνος στην απάντηση του ήταν λακωνικός και ακριβής : Βασίλη μου έκανε κλικ η εμφάνιση της. Μου άρεσε, την καβάλησα, την οδήγησα και στη συνέχεια την αγόρασα.


Μετά το Ο.Α.Κ.Α. και την αρχική μας συνάντηση με τα δύο μπλε μαύρα Tenere 700 συνεχίσαμε στην Πεντέλη για οδήγηση στο χώμα. Οδηγώντας και τις δύο εναλλάξ σε δύσκολες ανηφόρες, κατηφόρες και δασικούς δρόμους νιώσαμε για μια ακόμη φορά οικεία και φιλικά μαζί τους. Έχοντας οδηγήσει το απλό Tenere 700 πριν τρία χρόνια σε μεγάλο ταξιδιωτικό από χώμα φτάνοντας στα οχυρά Ρούπελ στα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα.

Περνώντας στο σήμερα.

Η Yamaha έχοντας συλλέξει μια μεγάλη εμπειρία 42 πλέον ετών στην πορεία των Tenere, πέρασε σε μια νέα εποχή με βάση τους δικύλινδρους κινητήρες της που εφοδιάζουν τα Tenere 700. Αισίως κατασκευάζει της τρίτης γενιάς μοτοσικλέτες της για διπλή χρήση χωρίς όμως να έχει αλλοιωθεί ο σπορ χαρακτήρας της περιπέτειας. Οι σύγχρονες Tenere κατασκευάζονται στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στη Γαλλία από το 2019.
Και οι δύο μοτοσικλέτες που είχαμε στη κατοχή μας το Tenere 700 και το Tenere 700 World Raid διαθέτουν δικύλινδρο κινητήρα σε παράλληλη διάταξη 689 κ.εκ. δανεισμένο από το ΜΤ 07.Έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί για μικτή χρήση, με ποσοστό πενήντα-πενήντα για χώμα και για άσφαλτο.
Παραλαμβάνοντας τις μοτοσυκλέτες από το πολύ φιλόξενο επίσημο dealer της Yanaha κ. Χρήστο Γκουζιβελάκη από το κατάστημα Paddock που κατέχει στην διεύθυνση Λ. Αθηνών 181 στο Χαϊδάρι, ξεκίνησε ουσιαστικά η δοκιμή μας. Παρατηρώντας τόσο το World Raid μοντέλο όσο και απλό Tenere με τη πρώτη ματιά συνειδητοποιείς ότι το DNA τους το ιφείλουν στην μεγάλη περιπέτεια του θρυλικού αγώνα της Αφρικής.

YAMAHA XTZ 700 TENERE WORLD RAID

To World Raid πρόκειται για μια επετειακή μοτοσικλέτα της οικογένειας των Tenere που βγήκε στην παραγωγή θέλοντας η YAMAHA να γιορτάσει (το 2023) τα 40 χρόνια από το πρώτο της ομώνυμο μοντέλο που παρουσιάστηκε το 1983.
Με το που την κοιτάς αμέσως επάνω της ξεχωρίζει το ρεζερβουάρ των 23 λίτρων με τις δύο εισαγωγές πλήρωσης καυσίμου ( τάπες ) για μεγαλύτερη αυτονομία. Ταυτόχρονα είναι εφοδιασμένη με τις κορυφαίες αναρτήσεις της Kayaba με μεγαλύτερες διαδρομές από το απλό κατά 20 χιλ. με 230 χιλ. εμπρός και 210 χιλ. πίσω από 210, 200 που έχει αντίστοιχα το απλό Tenere 700 αδερφάκι της. Αυτές οι ουσιαστικές διαφορές έχουν συνέχεια, αφού η World Raid με το μπροστινό σταμπιλιζατέρ τιμονιού 18 ρυθμίσεων της OHLINS , τη νέα TFT κάθετη έγχρωμη οθόνη, το βελτιωμένο και ψηλότερο μπροστινό της φαίρινγκ, μαζί με τη μεγαλύτερη πιο πολύ πιο άνετη και ψηλότερη σέλα της, σε συνδυασμό με τα πιο φαρδιά αλουμινένια μαρσπιέ για τα πόδια του αναβάτη, κάνουν αισθητή διαφορά στην οδήγηση της.
Ειδικά σε αυτό το σημείο ελαττώνεται αρκετά το πρόβλημα με την δεξιά κνήμη που βρίσκει στο καπάκι του συμπλέκτη.
Το νέο μπροστινό της φαίνγκ που φωλιάζει μέσα του των αγωνιστικών διαστάσεων φανάρι με τα τέσσερα φωτιστικά σώματα τύπου Led που είναι ενσωματωμένα πάνω στο πύργο της, θυμίζουν έντονα αγωνιστική μοτοσυκλέτα από το Ντακάρ. Σε αυτή τη μορφή βοηθάει και η τοποθέτηση της εξάτμισης που έρχεται από δεξιά με το τελικό της στο πλάι σε μεσαίο ύψος. Όλες αυτές οι κατασκευές σε ταξιδεύουν νοερά στην έρημο με ακόμη μεγαλύτερη αυτονομία χιλιομέτρων που μπορεί να φτάσει έως τα 500 χιλιόμετρα εφοδιασμένη από το διπλό ρεζερβουάρ των 23 λίτρων.

XTZ 700 TENERE

Η μορφή της απλής Tenere είναι σαφώς πιο λεπτή, το ρεζερβουάρ της χωρητικότητας 16 λίτρων ανεβαίνει ψηλά προς το τιμόνι με τη στενή σέλα να κουμπώνει πίσω του και να συνεχίζει ενιαία σε ύψος μέχρι το πίσω της τμήμα, προσφέροντας άνεση στη μετακίνηση του κορμιού του αναβάτη είτε αυτός είναι καθιστός είτε όρθιος. Με το που κινείσαι από τα πρώτα μόλις μέτρα νιώθεις την ευελιξία της, ενώ η μονοκόμματη σέλα της σε φέρνει σε τέτοια θέση που κάθεσαι μέσα στη μοτοσυκλέτα. Το μόνο σημείο στην αρχή που σε ξενίζει είναι στη δεξιά πλευρά στο ύψος του κινητήρα το καβούκι της καμπάνας του συμπλέκτη, που εξέχει αισθητά από το σκελετό της κατά 4 πόντους ,

βρίσκοντας στο ύψος της δεξιάς κνήμης, με αποτέλεσμα να περιορίζει το πόδι επάνω στο δεξί μαρσπιέ κατά το ήμισυ. Μόλις συνηθίσεις αυτή την ιδιαιτερότητα κινείσαι με σχετική άνεση. Μέσα στην πόλη είναι αρκετά ευέλικτη με το ύψος και τη θέση του τιμονιού να σε βοηθούν μέσα στη κίνηση παρέχοντας άνεση και σβελτάδα. Αν θελήσεις για κάποιο λόγο να σηκωθείς όρθιος, η θέση της σέλας είναι σε τέτοια γωνία σε σχέση με τα γόνατα σου, που απαιτεί μια μεγαλύτερη προσπάθεια για να σηκωθείς. Αυτά το φαινόμενο στην World Raid δεν υπάρχει αφού με τη νέα πιο ψηλή της σέλα κάθεσαι επάνω και όχι μέσα στη μοτοσικλέτα. Στη Πεντέλη οδηγήσαμε και τις δύο μοτοσικλέτες εξίσου στα ίδια σημεία, αλλά στα πιο κλειστά, στα πιο τεχνικά κομμάτια η απλή Tenere σου προάγει ένα αίσθημα πιο ελαφρύ και πιο φιλικό.
Συνεχίζοντας με πορεία προς το Μαραθώνα και τη παραλία του Σχινιά οδηγήσαμε στην άμμο. Το World Raid παρόλο το μεγαλύτερο όγκο του, ταιριάζει απόλυτα σε αμμώδη επιφάνεια.

Εκεί η στιβαρότητα των νέων αναρτήσεων του, η θέση οδήγησης και το ύψος του μας ταξίδεψε νοερά στην Αφρική. Και το απλό έδειξε τα δόντια του και την ένδοξη καταγωγή του αλλά το ευχαριστηθήκαμε περισσότερο στα κλειστά κομμάτια της παλιάς αμμώδης πίστας πριν την παραλία.
Την επόμενη ημέρα αλλάξαμε έδαφος και κινηθήκαμε από χώμα σε Πεντέλη, Διόνυσο, Πάρνηθα, Καπανδρίτη, Βαρνάβα, Λίμνη Μαραθώνα, Νέα Μάκρη, Πεντέλη καλύπτοντας 180 χωμάτινα χιλιόμετρα. Η γενική μας αίσθηση ίδια. Στους ανοικτούς δασικούς και αγροτικούς δρόμους η World Raid είναι πιο καλά στημένη, λογικό και αναμενόμενο εξαιτίας των νέων αναρτήσεων της Kayaba που δένει το όλο σύνολο από θέση οδήγησης, σέλας, ρεζερβουάρ.
Απεναντίας η απλή 700 Tenere περνάει από παντού με χαρακτηριστική ευκολία και άνεση. Έχει πιο ελαφριά αίσθηση, είναι πιο φιλική εξαιτίας της πιο λεπτής σιλουέτας και της γραμμής της. Ειδικά αν μπεις σε πιο κλειστά κομμάτια τότε δαπανάς λιγότερη ενέργεια.


Και οι δυό τους είναι αξιόπιστες , έχει η κάθε μία τη δική της προσωπικότητα, κουβαλούν το θρυλικό όνομα τους στο σήμερα προσφέροντας : Σιγουριά και δύναμη σε όλους τους δρόμους σε χώμα και άσφαλτο.

Άλλωστε με αυτή φράση ξεκίνησαν την πορεία τους πριν 42 χρόνια και τα πρώτα Tenere.

Για όποιον αναβάτη ή αμαζόνα ενδιαφέρεται να αποκτήσει την απλή XTZ 700 TENERE, αυτή τη περίοδο τρέχει μια ειδική προσφορά από τη YAMAHA με τιμή τις 10.900 ευρώ, παρέχοντας μια ολοκληρωμένη πρόταση για διπλή ( 50-50 ) χρήση για εντός και εκτός δρόμου. Το συγκεκριμένο μοντέλο αποτελεί μια τίμια και αξιόπιστη επιλογή με γονίδια που του δίνουν την δυνατότητα να προσφέρει απλόχερα όλα αυτά για τα οποία έχει κατασκευαστεί, γεννώντας όμορφες στιγμές και νέες εμπειρίες. Β.Ο.