Εύχρηστη Συμβίωση!
Πριν δύο μήνες είχαμε τη χαρά να οδηγήσουμε για πρώτη φορά στην Ανάβυσσο την νέα αυτόματη μοτοσικλέτα της Yamaha MT 09-YAT. Οι εντυπώσεις μας από αυτή τη νέα παρουσίαση ήταν εξαιρετικές αλλά η συμβίωση μας σχετικά μικρή.
Σε συννενόηση πάντα με την επίσημη αντιπροσωπεία των τριών διαπασών μας παραχωρήθηκε η ίδια μοτοσικλέτα, αυτή τη φορά σε μαύρο χρώμα για μια μεγαλύτερη δοκιμή. Με τη διαφορά όμως ότι η συγκεκριμένη αυτόματη MT 09 είναι εφοδιασμένη με έξτρα καλούδια που αφορούν ένα ειδικό Κιτ που ονομάζεται Sport Pro Titanium Pack.
Το συγκεκριμένο κιτ περιλαμβάνει μια ολόσωμη εξάτμιση κατασκευασμένη εξ´ ολοκλήρου από τιτάνιο της Akrapovic, μια βάση πολλαπλών τοποθετήσεων στο μπροστινό μέρος επάνω από τα φωτιστικά σώματα, ένα μικρό πολύ όμορφο άνεμο θώρακα, αντίβαρα τιμονιού, ειδικά πλαινά πλαστικά για αντιολισθητική χρήση, προστατευτικά αυτοκόλλητα τοποθετημένα επάνω στο ρεζερβουάρ και στο πίσω μέρος μία πιο ειδική βάση πινακίδας.
Στο μαύρο χρώμα η μοτοσικλέτα εμφανισιακά είναι πιο επιβλητική. Ειδικά από τη δεξιά της πλευρά που φαίνεται όλη η εξάτμιση μέχρι το τελικό του σιγαστήρα της, είναι ένα σύγχρονο μηχανολογικό έργο τέχνης.
Με την απουσία κλειδιού, αρκεί να γυρίσεις το κεντρικό της διακόπτη στη θέση On να πατήσεις τη μίζα για να εκκινήσεις αφού πρώτα έρθει σε λειτουργία ο εύστροφος τρικύλινδρος κινητήρας της.
Βέβαια, θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί ότι μέσα σε μια τσέπη στο μπουφάν ή στο παντελόνι σου επιβάλλεται να υπάρχει το ειδικό ασύρματο κλειδί της μοτοσικλέτας που εγκρίνει και ενεργοποιεί την λειτουργία της.
Ταυτόχρονα με το άνοιγμα του μεγάλου κεντρικού διακόπτη της ενεργοποιείται και η έγχρωμη TFT κεντρική οθόνη δείχνοντας όλες τις βασικές ενδείξεις και πληροφορίες πού χρειάζεσαι.
Χειροκίνητα πλέον με το πάτημα αριστερά του κουμπιού + για τις ταχύτητες με μια ταυτόχρονη πίεση στη δεξιά μανέτα του εμπρός φρένου, είναι αρκετά για να ενεργοποιήσει η λειτουργία του αυτόματο κιβώτιο (αφού δεν υπάρχει αριστερά ούτε μανέτα συμπλέκτη ούτε και λεβιές ταχυτήτων στο πόδι).
Στη συνέχεια αρκεί να δώσεις την εντολή να ανοίξεις το γκάζι και αυτόματα πλέον, ξεκινά η κύλιση της μοτοσικλέτας με την πιο απλή διαδικασία που μπορείς να κάνεις για αυτή την νέα ελεύθερη συμβίωση.
Άλλωστε την Ελληνική λέξη : Συμβίωση, χρησιμοποίησαν πολύ εύστοχα οι υπεύθυνοι της YAMAHA στην Ιαπωνία, για να δηλώσουν αυτή τη προσαρμοστικότητα της συγκεκριμένης πλήρους αυτόματης μοτοσικλέτας σε μια καινούργια οδηγική εποχή που έρχεται για την εταιρία των τριών διαπασών.
Μια εποχή πιο φιλική, πιο εύκολη και πιο ελεύθερη σε ότι αφορά την οδήγηση μιας αυτόματης σπορ, γυμνής μοτοσικλέτας που δεν είναι άλλη από τη ΜΤ 09 Y-AMT.
Η συγκεκριμένη μοτοσικλέτα όπως προαναφέραμε είναι εφοδιασμένη με τον δοκιμασμένο και αξιόπιστο τρικύλινδρο κινητήρα της Yamaha από το ΜΤ 09 μοντέλο της, που αποδίδει 119 ίππους /10.000 σαλ και με ροπή 9.5 Kgr/7.000 σαλ.
Εν κινήσει πλέον μέσα στην πολύβουη κίνηση του λεκανοπεδίου των Αθηνών με τη συγκεκριμένη μοτοσικλέτα όλα είναι πολύ πιο φιλικά και πιο εύκολα. Έχοντας την αυτόματη λειτουργία στη θέση D ( Drive) το κιβώτιο, όλα γίνονται χωρίς σκέψη και χωρίς καμμία προσπάθεια από τον τυχερό αναβάτη που βρίσκεται επάνω στην άνετη σέλα της. Οι αλλαγές των ταχυτήτων γίνονται σε συνδυασμό του πόσο ανοικτό είναι το γκάζι σου και με πόση ταχύτητα κινείσαι.
Αν θέλεις να οδηγήσεις ήρεμα, τότε οι αλλαγές γίνονται μεταξύ των 4.000-5.000 σ.α.λ.και πιο αραιά. Αντίθετα αν δώσεις εντολή και ανοίξεις γρήγορα το γκάζι της και το κρατήσεις ανοικτό σε ελεύθερο δρόμο θέλοντας μια γρήγορη επιτάχυνση, τότε ο τρικύλινδρος κινητήρας της ανεβάζει αστραπιαία τις στροφές του κρατώντας τες ψηλά, με τις αλλαγές στο κιβώτιο να γίνονται και αυτές με τη σειρά τους πιο γρήγορες και πιο αθόρυβες.
Τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν πολύ γρήγορα δείχνοντας στο ηλεκτρονικό της κοντέρ υψηλά νούμερα και αν αλλάξεις όλες και τις έξι σχέσεις της στο κιβώτιο, τότε χρειάζεσαι να αντισταθείς στον αέρα που σου έρχεται με μεγάλη δύναμη πλέον επάνω στο σώμα σου.
Από στάση είναι τέτοια η επιτάχυνση και η δύναμη της, που ο εμπρός τροχός της αν το επιθυμείς, ανυψώνεται χάνοντας την επαφή του με το οδόστρωμα, δίνοντας μια πολύ όμορφη αίσθηση οδηγικής απόλαυσης.
Γεγονός που αν συνδυαστεί με τα δυνατά της φρένα παράλληλα με τις μαλακές και προοδευτικές της αναρτήσεις, δημιουργούν ένα ασφαλές σύνολο.
Ξεφεύγοντας από το κλεινόν άστυ κατευθυνθήκαμε προς Πεντέλη για την ορεινή κλασική ανάβαση στο ομώνυμο βουνό, περνώντας από Άγιο Πέτρο για την κατάβαση που ακολουθεί προς Ανατολή και Νέα Μάκρη.
Τα ελαστικά Battlax Hypersport της Bridgestone που φοράει η μοτοσικλέτα της δοκιμής μας με διαστάσεις 120/70/17 μπροστά και 180/55/17 πίσω, με την πιο αργή τους κορώνα μας βοήθησαν στο στρίψιμο αφού είναι πιο γραμμικά, δίνοντας μας σιγουριά στον καλής ποιότητας τάπητα του δρόμου.
Οι στροφές στη διαδρομή μας διαδέχονται η μία την άλλη, το τράβηγμα του κινητήρα της MT 09 είναι πολύ γραμμικό με καλή ροπή και με όση δύναμη χρειάζεσαι, που μας βοηθάει με τη σειρά του να κινηθούμε όσο γρήγορα θέλουμε.
Το περιμετρικό πλαίσιο της , είναι στιβαρό συμβάλλοντας και αυτό στην ακαμψία της μοτοσικλέτας κινώντας το σύνολο των 196 κιλών της.
Το κιβώτιο και στις προηγούμενες συνθήκες που αναφέρουμε είναι απόλυτα ακριβές, αθόρυβο και ίδιο στις σχέσεις του με αυτό που είναι εγκατεστημένο στο συμβατικό MT-09. Εδώ όμως υπάρχει μια βασική διαφορά στη θέση της Νεκράς, που τώρα την συναντάς πρώτη στη σειρά των ταχυτήτων : Ν 1 2 3 4 5 6. Η θέση της νεκράς Ν τοποθετήθηκε έξυπνα στην αρχή του κιβωτίου για ακόμη πιο μεγάλη συνοχή στις αλλαγές των ταχυτήτων χωρίς τον κίνδυνο να μπει νεκρά μεταξύ πρώτης- δευτέρας όπως μπορεί να συμβεί σε ένα συμβατικά κιβώτιο ταχυτήτων. Το ρόλο της μανέτας του συμπλέκτη και του λεβιέ των ταχυτήτων, που χειριζόταν παλαιότερα ο αναβάτης, τώρα πλέον με την απουσία τους, υπάρχουν και τις εκτελούν δύο ηλεκτρικά μοτέρ, που το ένα με τη σειρά του ενεργοποιεί τον συμπλέκτη και το άλλο τον επιλογέα στο κιβώτιο, εκτελώντας σε συνδυασμό τις αλλαγές των ταχυτήτων. Αυτό το γεγονός μεταφράζεται ότι όλα γίνονται με μεγάλη ευκολία και άμεση χρηστικότητα.
Μετά το εκκλησάκι του Αγίου Πέτρου συνεχίζουμε στις κατηφορικές στροφές της διαδρομής μας προς Νέα Μάκρη. Βάζουμε το κιβώτιο από την αυτόματη στην χειροκίνητη χρήση. Για τις αλλαγές χρησιμοποιούμε πλέον μόνο το δάκτυλο του αριστερού δείκτη μας. Η οδήγηση γίνεται παιχνίδι και το μόνο που σε απασχολεί είναι ποια γραμμή θα ακολουθήσεις στο δρόμο. Οδηγώντας σβέλτα απολαμβάνεις τη διαδρομή που ξεδιπλώνεται μπροστά σου με τη μισή προσπάθεια σε σχέση με μια συμβατική μοτοσικλέτα. Στα χειροκίνητα κατεβάσματα χρησιμοποιήσαμε και το φρένο του κινητήρα αφού στο αυτόματο κιβώτιο δεν υπάρχει μηχανισμός ολίσθησης στην καμπάνα του συμπλέκτη. Το quick shifter τρίτης γενιάς της Yamaha, κάνει τις αλλαγές αθόρυβα τόσο στα ανεβάσματα όσο και στα κατεβάσματα των ταχυτήτων γεγονός που σε εξιτάρει με τον ήχο από την “ταπωμένη” εξάτμιση τιτανίου. Το ρεζερβουάρ με τη χωρητικότητα των 14 λίτρων σε καύσιμο έχει σχεδιαστεί με δύο αεροδυναμικές μύτες αριστερά και δεξιά του, κάνοντας το πιο φαρδύ, ενώ τα γόνατα σου κουμπώνουν στα έξτρα προστατευτικά του, βοηθώντας στο στρίψιμο της μοτοσικλέτας.
Με αυτές τις οδηγικές συνθήκες φτάσαμε στο λιμανάκι της Νέας Μάκρης με μια μεγάλη ευχαρίστηση, συμβιώνοντας με τη ΜΤ 09- Y AMT στους δρόμους, έχοντας μια μεγάλη ελευθερία κινήσεων. Μπορείς να κάνεις τα πάντα κινούμενος επάνω στις ρόδες της αυτόματης Yamaha με μεγάλη ευκολία και με τη μισή προσπάθεια.
Το όλο σύστημα ελέγχεται από τη μονάδα ελέγχου διαχείρισης MCU.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας απαντήσαμε σε δύο βασικές μας απορίες : η πρώτη, πόσο γρήγορα αλλάζουν οι ταχύτητες και η δεύτερη πόσο καλά ξέρει ο αλγόριθμος να διαβάζει τη θέληση του αναβάτη ώστε να κάνει την αλλαγή ταχυτήτων στη σωστή στιγμή.
Στην πράξη διαπιστώσαμε συμβιώνοντας με την αυτόματη Yamaha ότι οι αλλαγές γίνονται στον εκπληκτικό χρόνο των 0,1 κλάσματος του δευτερολέπτου, σχεδόν ακαριαία θα λέγαμε, χωρίς κανένα χάσιμο χρόνου, με το ανέβασμα και το κατέβασμα των ταχυτήτων να γίνεται κυριολεκτικά εν ριπή οφθαλμού.
Πράγματι οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται στο σωστό χρόνο, πολύ γρήγορα, όταν λειτουργούν και οι δύο ηλεκτροκινητήρες – τόσο αυτός που ενεργοποιεί τον συμπλέκτη όσο και αυτός που αλλάζει τις ταχύτητες στο κιβώτιο.
Η δεύτερη απορία μας λύθηκε και αυτή κατά την οδήγηση μας με τη συγκεκριμένη μοτοσικλέτα, αφού στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων – στο 90% – το σύστημα θα αλλάξει την κάθε ταχύτητα στην ώρα του. Στη λειτουργία D, αλλάζουν οι σχέσεις σχετικά νωρίς, σε μια πιο «σύντομη αλλαγή» που θα ενθαρρύνει μια χαλαρή οδήγηση. Οι στροφές με τις οποίες αλλάζει η ταχύτητα εξαρτώνται φυσικά και από τη θέση και το άνοιγμα του γκαζιού, αλλά γενικά στη θέση D οι ταχύτητες αλλάζουν σχετικά νωρίς για μια πιο ήρεμη και χαλαρή βόλτα.
Αντίθετα σε δρόμους με στροφές σαν αυτή που οδηγήσαμε στην Πεντέλη ο συνδυασμός αυτόματης ή χειροκίνητης λειτουργίας του κιβωτίου σου προσφέρει μια πραγματική οδηγική πανδαισία. Η ευκολία, η αμεσότητα, μαζί με την ασφάλεια του αυτόματου κιβωτίου σε κάνει ένα με το σύνολο της μοτοσικλέτας ενισχύοντας το συναίσθημα της οδηγικής απόλαυσης.
Σαν αναβάτης μπορείς να επιλέξεις την ταχύτητα που θέλεις στο κιβώτιο, μόνο με τα δάχτυλα του αριστερού χεριού και αφού μετά από λίγο το συνηθίσεις τότε η προσοχή σου πηγαίνει αποκλειστικά και μόνο στη διαδρομή σου και στην οδήγηση. Άλλωστε μιλάμε για το MT-09 μια άκρως σπορ γυμνή και διασκεδαστική μοτοσυκλέτα σε δρόμους με στροφές.
Επιστρέφοντας στη βάση μας από τον παραλιακό δρόμο προς Ραφήνα για Χαλάνδρι, η μικρή διάρκεια της ημέρας το χειμώνα με το φυσικό φως του ήλιου δίνει τη σκυτάλη του στη νύχτα. Εκεί αναλαμβάνουν τα όμορφα και πολύ δυνατά φωτιστικά σώματα τύπου Led που είναι εφοδιασμένη η μοτοσικλέτας μας. Τα φανάρια που ρυθμίζουν την κίνηση σε αυτή τη διαδρομή πολλά και συνεχόμενα. Έχοντας γυρίσει στην πλήρη αυτόματη λειτουργία του κιβωτίου όλα γίνονται πολύ εύκολα και πολύ απλά. Εκεί συνειδητοποιείς πως η Ιαπωνική εταιρεία των τριών διαπασών αφουγκράστηκε την ανάγκη για περισσότερη ευκολία στην οδήγηση των νέων αναβατών, τελειοποιώντας ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων πολύ ακριβές στη λειτουργία του και πολύ πρωτοποριακό. Γεγονός που στην πράξη λειτουργεί πολύ θετικά, προσφέροντας στον αναβάτη που θα την οδηγήσει ευκολία και ελευθερία κινήσεων. Οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται πολύ γρήγορα και με ακρίβεια είτε τελείως αυτόματα είτε επεμβαίνοντας χειροκίνητα όποτε εσύ το επιθυμείς. Με το αυτόματο κιβώτιο σε πλήρη λειτουργία και την οδηγική αρμονία που σου προσφέρει, σε κάνει να ξεχνάς να ασχοληθείς με παλιότερα θέματα όπως αλλαγές ταχυτήτων, πάτημα συμπλέκτη, εύρεση νεκράς στο φανάρι, παρά αποκλειστικά και μόνο με την οδήγηση σου. Όλες αυτές οι προηγούμενες διαδικασίες που αναφέραμε με την YAMAHA Y-AMT MT 09 ανήκουν στο παρελθόν. Το μέλλον είναι εδώ για να σου προσφέρει, ευκολία, ασφάλεια, αμεσότητα μαζί με μια έντονη οδηγική απόλαυση.
Μετά από όλα αυτά δεν πρέπει απεναντίας να ξεχνάμε ότι πρόκειται για το MT-09 – μια σπορ και διασκεδαστική μοτοσυκλέτα με ισχυρό τρικύλινδρο κινητήρα και εξαιρετική οδική συμπεριφορά τελευταίας γενιάς.
Με τιμή αγοράς τα 11.790 ευρώ για την συγκεκριμένη μοτοσικλέτα και 2.820 ευρώ για όλο το πακέτο του κιτ ( ολόσωμη εξάτμιση τιτανίου, βάση πολλαπλών χρήσεων, φαίρινγ, προστατευτικά ρεζερβουάρ, πίσω βάση πινακίδας )μπορείς να την αποκτήσεις, έχοντας μια αυτόματη, ασφαλή, ποιοτική και πολύ καλά εξοπλισμένη μοτοσυκλέτα με τα πιο προηγμένα διαθέσιμα ηλεκτρονικά βοηθήματα που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά. Η Yamaha επαναφέρει το αυτόματο κιβώτιο στην γκάμα της θέλοντας να κερδίσει ένα νέο μοτοσικλετιστικό κοινό , κάνοντας τη συμβίωση με την μοτοσικλέτα της ακόμη πιο εύκολη, αξιόπιστη και λειτουργική. Στόχος της είναι να μεγαλώσει αυτός ο αριθμός των νέων αναβατών που θα επιλέξουν μια πιο δυνατή, μια μεγαλύτερη σε ιπποδύναμη μοτοσικλέτα, ώστε να είναι πιο προσιτή σε περισσότερους αναβάτες και αμαζόνες, σε ένα ξεχωριστό νέο κοινό που μέχρι τώρα η λειτουργία συμπλέκτη και κιβωτίου ταχυτήτων αποτελούσε έναν διστακτικό παράγοντα στην αγορά μιας μεγάλης μοτό.
Με αυτή την κίνηση μπορεί πλέον να οδηγηθεί από αναβάτες ή αμαζόνες οποιουδήποτε οδηγικού επιπέδου. Προσωπική μας εκτίμηση είναι ότι αυτό το αυτόματο σύστημα Y-AMT θα το δούμε σύντονα και σε άλλα μοντέλα της YAMAHA. Είμαστε σίγουροι ότι θα δούμε στο κοντινό μέλλον το ίδιο σύστημα αυτόματου κιβωτίου και σε μοντέλα διπλής χρήσης on-off που θα βοηθήσει τόσο εντός όσο και σε εκτός δρόμου διαδρομές. Β.Ο.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κατασκευαστής / Μοντέλο | Yamaha MT-09 Y-AMT 2024 |
Αντιπρόσωπος | Yamaha – Motodynamics |
Τιμή (€) | Από 11.790 ευρώ |
Κινητήρας | |
Τύπος | Τετράχρονος, Υγρόψυκτος, 2EEK, τετραβάλβιδος, τρικύλινδρος σε σειρά |
Κυβισμός (cc) | 890 |
Διάμετρος x Διαδρομή (mm x mm) | 78 × 62,1 |
Συμπίεση | 11,5 : 1 |
Τροφοδοσία | Ηλεκτρονικός ψεκασμός |
Εκκίνηση | Μίζα |
Συμπλέκτης | Υγρός πολύδισκος |
Μετάδοση | Αλυσίδα |
Πλαίσιο | |
Τύπος | Περιμετρικό |
Κάστερ (°) | 24º40′ |
Ίχνος (mm) | 108 |
Μεταξόνιο (mm) | 1.430 |
Ύψος σέλας (mm) | 825 |
Πλάτος (mm) | 820 |
Βάρος (kg) | 196 |
Ρεζερβουάρ (lt) | 14 |
Αναρτήσεις | |
Μπροστά | Ανεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι 41 χιλ. |
Πίσω | ανάρτηση με μοχλικό, Ψαλίδι |
Ελαστικά | |
Μπροστά | 120/70ZR17M/C (58W) χωρίς αεροθάλαμο |
Πίσω | 180/55ZR17M/C (73W) χωρίς αεροθάλαμο |
Φρένα | |
Μπροστά | Δύο υδραυλικοί δίσκοι 298 χιλ. |
Φρένα | Μονό υδραυλικό δισκόφρενο, Ø 245 χιλ. |
Επιδόσεις | |
Ισχύς εργοστασίου (hp/rpm) | 119 / 10,000 |
Ροπή εργοστασίου (kg.m/rpm) | 9,5/ 7,000 |
Πρόσφατα Σχόλια