Συμβίωση ! Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω την παρουσίαση μας με αυτή την Ελληνική λέξη που πολύ εύστοχα χρησιμοποίησαν οι υπεύθυνοι της YAMAHA στην Ιαπωνία, για να δηλώσουν την προσαρμοστικότητα της νέας τους αυτόματης μοτοσικλέτας στην καινούργια οδηγική  εποχή που έρχεται.

Μια εποχή πιο φιλική, πιο εύκολη και πιο ελεύθερη σε ότι αφορά την οδήγηση μιας αυτόματης σπορ, γυμνής μοτοσικλέτας που δεν είναι άλλη από την Y-AMT ΜΤ 09.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Είχαμε τη χαρά να συμμετέχουμε στην πρώτη παρουσίαση επί Ελληνικού εδάφους και στην οδήγηση της νέας αυτόματης YAMAHA Y-AMT MT 09  μοντέλου 2024.

Σε συνέχεια της πρόσκλησης μας στην Ανάβυσσο από την επίσημη αντιπροσωπεία της Μοτοδυναμικής, βρεθήκαμε αρχικά στην τεχνική παρουσίαση και μετά στην οδήγηση της στην παραλιακή οδό Αθηνών – Σουνίου.

Η νέα Y-AMT είναι εφοδιασμένη με αυτόματο κιβώτιο και πρόκειται για μια σπορ γυμνή μοτοσικλέτα με τρικύλινδρο κινητήρα που αποδίδει 119 ίππους /10.000 σαλ και   με ροπή 9.5 Kgr/7.000 σαλ.

Θα λέγαμε ότι είναι ο προπομπός της εταιρείας των τριών διαπασών για το παρόν αλλά και το μέλλον που έρχεται, αφού συνεχίζει το σύγχρονο τεχνολογικό δρόμο για τα αυτόματα μοντέλα που σίγουρα θα ακολουθήσουν και σε άλλες κατηγορίες.

Μετά την κατατοπιστική παρουσίαση της κατασκευής και λειτουργίας του αυτόματου κιβωτίου από τους τεχνικούς της εταιρείας ακολούθησε η οδήγηση της μοτοσικλέτας.

Το κιβώτιο είναι απολύτως κανονικό – το ίδιο ακριβώς που είναι εγκατεστημένο στο  MT-09, δηλαδή 6 ταχύτητες με τις ίδιες σχέσεις μετάδοσης σε σειρά με Ν 1 2 3 4 5 6. Η θέση της νεκράς Ν τοποθετήθηκε έξυπνα στην αρχή του κιβωτίου για ακόμη μεγαλύτερη συνοχή στις αλλαγές ταχυτήτων.  Ωστόσο, αντί για μανέτα συμπλέκτη και λεβιέ ταχυτήτων που χειριζόταν παλαιότερα ο αναβάτης, τώρα πλέον υπάρχουν δύο ηλεκτρικά μοτέρ που το ένα ενεργοποιεί τον συμπλέκτη και το άλλο που εκτελεί τις αλλαγές των ταχυτήτων. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει πλέον ούτε μενέτα συμπλέκτη, ούτε λεβιές ταχυτήτων στο αριστερό πόδι όπως ξέραμε.

Ο αναβάτης πέρα από την αυτόματη λειτουργία της μοτοσικλέτας στο κιβώτιο ταχυτήτων μπορεί να έχει αν το επιθυμεί, τον πλήρη έλεγχο του, από τα κουμπιά συν  + και πλην – στους αριστερούς διακόπτες του τιμονιού, με ένα εξαιρετικό εργονομικό σχεδιασμό που επιτρέπει το πάτημα κάθε κουμπιού και προς τις δύο κατευθύνσεις, ανάλογα με την άνεση του αναβάτη.

Επιπλέον στο  διακόπτη δεξιά  υπάρχει ένα κουμπί για να επιλέξεις μεταξύ AT (αυτόματο κιβώτιο) και MT (χειροκίνητο κιβώτιο), όπου συναντάς τις δύο αυτόματες λειτουργίες D και D +.

Στην πρώτη επιλογή οι αλλαγές ταχυτήτων γίνεται σε χαμηλότερες στροφές μεταξύ 4.000 -5.000 σαλ για μια πιο ήρεμη οδήγηση αλλάζοντας αρκετά πιο ήπια τις ταχύτητες.

Στη δεύτερη που είναι πιο σπορ, ανεβαίνουν περισσότερο οι στροφές του κινητήρα, κρατώντας περισσότερο χρόνο  τις ταχύτητες. Το ίδιο ισχύει και στα κατεβάσματα παρέχοντας περισσότερο φρενάρισμα από τον κινητήρα. Και στις δύο αυτόματες λειτουργίες, οι ταχύτητες μπορούν να αλλάξουν χειροκίνητα με το πάτημα από το δάκτυλο του δείκτη στο αριστερό χέρι του αναβάτη,  χρησιμοποιώντας τα κουμπιά συν και πλην. Φυσικά, το σύστημα ελέγχεται από τη μονάδα ελέγχου διαχείρισης MCU.

Μια ακόμη διαφορά  έχουμε στον συμπλέκτη που δεν είναι πλέον ολίσθησης όπως στο ¨κακονικό” ΜΤ-09, αλλά εντελώς συμβατικός. Ο λόγος για αυτό είναι ότι δεν χρειάζεται συμπλέκτης ολίσθησης σε ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Το αυτόματο σύστημα μετάδοσης εντωμεταξύ, προσθέτει συνολικά 2,8 κιλά στο MT-09 που σημαίνει ότι η έκδοση Y-AMT ζυγίζει 196 κιλά γεμάτη.

Πριν από τη βόλτα, είχαμε δύο βασικές απορίες : η πρώτη, πόσο γρήγορα αλλάζουν οι ταχύτητες και η δεύτερη πόσο καλά ξέρει ο αλγόριθμος πώς να διαβάζει τη θέληση του αναβάτη ώστε να κάνει την αλλαγή ταχυτήτων στη σωστή στιγμή.

Διαπιστώσαμε στην πράξη οδηγώντας ότι οι αλλαγές γίνονται στον εκπληκτικό χρόνο των 0,1 κλάσματος του δευτερολέπτου,  σχεδόν αμέσως θα λέγαμε χωρίς χάσιμο χρόνου, με το ανέβασμα και το κατέβασμα των ταχυτήτων να γίνεται κυριολεκτικά εν ριπή οφθαλμού.

Πράγματι οι αλλαγές  ταχυτήτων γίνονται στο σωστό χρόνο,  πολύ γρήγορα, όταν λειτουργούν και οι δύο ηλεκτροκινητήρες – τόσο αυτός που ενεργοποιεί τον συμπλέκτη όσο και αυτός που αλλάζει τις ταχύτητες στο κιβώτιο. Όταν αλλάζαμε  ταχύτητες ενώ επιταχύναμε μετά από στάση στα φανάρια της  παραλιακής, οι αλλαγές ταχυτήτων ήταν πολύ ακριβείς και γρήγορες . Σε αυτό βοηθά το ενσωματωμένο  quickshifter 3ης γενιάς της Yamaha, έτσι ώστε μερικές φορές η αλλαγή ταχύτητας να γίνεται χωρίς να χρησιμοποιείται ο συμπλέκτης όσον αφορά το σύστημα, αλλά μόνο κλείνοντας το γκάζι και αλλάζοντας ταχύτητες.

Το κατέβασμα είναι επίσης πολύ γρήγορο – τόσο στην αυτόματη όσο και στη χειροκίνητη λειτουργία. Στη χειροκίνητη επιλογή παρεμπιπτόντως, η αλλαγή ήταν ομαλή στη συντριπτική πλειονότητα των κατεβασμάτων στις ταχύτητες.

Η δεύτερη απορία μας λύθηκε και αυτή κατά την οδήγηση μας με τη συγκεκριμένη μοτοσικλέτα  αφού στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων – στο 90% –  το σύστημα θα αλλάξει την κάθε ταχύτητα στην ώρα του. Στη λειτουργία D,  αλλάζουν οι σχέσεις σχετικά νωρίς, σε μια πιο «σύντομη αλλαγή» που θα ενθαρρύνει μια χαλαρή οδήγηση. Οι στροφές με τις οποίες αλλάζει η ταχύτητα εξαρτώνται φυσικά και από τη θέση και το άνοιγμα του γκαζιού, αλλά γενικά στη θέση D οι ταχύτητες αλλάζουν σχετικά νωρίς για μια πιο ήρεμη και χαλαρή βόλτα.

Αντίθετα σε δρόμους με στροφές η χειροκίνητη λειτουργία σου προσφέρει μια πραγματική οδηγική πανδαισία. Η ευκολία, η αμεσότητα,  μαζί με την ασφάλεια του αυτόματου κιβωτίου σε κάνει ένα με το σύνολο της μοτοσικλέτας ενισχύοντας το συναίσθημα της οδηγικής απόλαυσης.

Σαν αναβάτης μπορείς να επιλέξεις την  ταχύτητα που θέλεις στο κιβώτιο, μόνο με τα δάχτυλα του αριστερού χεριού και αφού μετά από λίγο το συνηθίσεις τότε η προσοχή σου πηγαίνει αποκλειστικά και μόνο στη διαδρομή σου και στην οδήγηση. Άλλωστε  μιλάμε για το MT-09 μια άκρως σπορ γυμνή και διασκεδαστική μοτοσυκλέτα σε δρόμους με στροφές.

Σε αντίθεση με το χειροκίνητο σύστημα που  είναι απολύτως πιο “πειθαρχημένο”, αλλάζει ταχύτητες όπως ζητάει ο ίδιος ο  αναβάτης τη κάθε στιγμή που αυτός θα επιλέξει – ακόμα κι αν αυτό σημαίνει κατέβασμα από  6η σε 1η σχέση. Η αυτόματη  σχεδίαση στο σύστημα ταχυτήτων του κιβωτίου δεν σε περιορίζει σε εύρος στροφών και κλίμακας,. Άλλωστε  αυτό είναι ένα σημαντικό σημείο τόσο για τον καλύτερο έλεγχο της μοτοσυκλέτας όσο και την καλύτερη και πιο ασφαλή οδηγική της  απόλαυση.

Αυτή ακριβώς η θετική αίσθηση μας δημιουργήθηκε κατά την σύντομη οδήγηση μας.

Η Ιαπωνική εταιρεία των τριών διαπασών αφουγκράστηκε την ανάγκη για περισσότερη ευκολία στην οδήγηση των νέων αναβατών, τελειοποιώντας ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων πολύ ακριβές στη λειτουργία του και πολύ πρωτοποριακό.

Γεγονός που στην πράξη  λειτουργεί πολύ θετικά, προσφέροντας στον αναβάτη που θα την οδηγήσει ευκολία και ελευθερία κινήσεων. Οι  αλλαγές ταχυτήτων γίνονται πολύ γρήγορα και με ακρίβεια είτε τελείως αυτόματα είτε επεμβαίνοντας χειροκίνητα όποτε εσύ το επιθυμείς.

Την ημέρα που την οδηγήσαμε Κυριακή, η παραλιακή λεωφόρος είχε πολύ κίνηση. Ο ηλιόλουστος καιρός και η καλή θερμοκρασία  έβγαλε τους Αθηναίους στις παραλίες. Τα αυτοκίνητα στο δρόμο πολλά μαζί με τις προκλήσεις για περισσότερη προσοχή και οδηγική ασφάλεια.

Κανένα πρόβλημα. Με το αυτόματο κιβώτιο σε πλήρη λειτουργία και την οδηγική αρμονία που σου προσφέρει, σε κάνει να ξεχνάς να ασχοληθείς με παλιότερα θέματα όπως αλλαγές ταχυτήτων, πάτημα συμπλέκτη, εύρεση νεκράς στο φανάρι, παρά αποκλειστικά και μόνο με την οδήγηση σου. Όλες  αυτές οι προηγούμενες διαδικασίες που αναφέραμε με την YAMAHA Y-AMT MT 09 ανήκουν στο παρελθόν. Το μέλλον είναι εδώ για να σου προσφέρει, ευκολία, ασφάλεια, αμεσότητα μαζί με μια έντονη οδηγική απόλαυση.
Μετά από όλα αυτά δεν πρέπει απεναντίας να ξεχνάμε ότι πρόκειται για το MT-09 – μια σπορ και διασκεδαστική μοτοσυκλέτα με ισχυρό τρικύλινδρο κινητήρα και εξαιρετική οδική συμπεριφορά τελευταίας γενιάς.

Με τιμή αγοράς τα 11.790 ευρώ, μπορείς να την αποκτήσεις, έχοντας μια αυτόματη, ασφαλή, ποιοτική και πολύ καλά εξοπλισμένη μοτοσυκλέτα με τα πιο προηγμένα διαθέσιμα ηλεκτρονικά βοηθήματα που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά.

Η Yamaha επαναφέρει το αυτόματο κιβώτιο στην γκάμα της θέλοντας να κερδίσει ένα νέο μοτοσικλετιστικό κοινό , κάνοντας τη συμβίωση με την μοτοσικλέτα της ακόμη πιο εύκολη, αξιόπιστη και λειτουργική. Στόχος της  είναι να μεγαλώσει αυτός ο αριθμός  των νέων αναβατών που θα επιλέξουν μια πιο δυνατή, μια πιο μεγαλύτερη σε ιπποδύναμη μοτοσικλέτα, ώστε να είναι πιο προσιτή  σε περισσότερους αναβάτες και αμαζόνες, σε ένα νέο κοινό που μέχρι τώρα η λειτουργία συμπλέκτη και κιβωτίου ταχυτήτων αποτελούσε έναν διστακτικό παράγοντα στην αγορά μιας μεγάλης μοτό.

Με αυτή την κίνηση μπορεί πλέον να οδηγηθεί από αναβάτες ή όπως αναφέραμε και πιο πριν από αμαζόνες οποιουδήποτε οδηγικού επιπέδου. Προσωπική μας εκτίμηση είναι ότι αυτό το αυτόματο σύστημα Y-AMT θα το δούμε σύντονα και σε άλλα μοντέλα της YAMAHA. Προσωπικά πιστεύω ότι εκτός από τις μοτοσικλέτες δρόμου το ίδιο σύστημα αυτόματου κιβώτιου θα το δούμε και σε μοντέλα διπλής χρήσης on-off για χρήση τόσο εντός όσο και σε εκτός δρόμου. Το μέλλον θα δείξει. Β.Ο.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Κατασκευαστής / Μοντέλο Yamaha MT-09 Y-AMT 2024
Αντιπρόσωπος Yamaha – Motodynamics
Τιμή (€) Από 11.790 ευρώ
Κινητήρας
Τύπος Τετράχρονος, Υγρόψυκτος, 2EEK, τετραβάλβιδος, τρικύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός (cc) 890
Διάμετρος x Διαδρομή (mm x mm) 78 × 62,1
Συμπίεση 11,5 : 1
Τροφοδοσία Ηλεκτρονικός ψεκασμός
Εκκίνηση Μίζα
Συμπλέκτης Υγρός πολύδισκος